Iluminace 2012, 24(1):69-86
Zde není místa pro podněcovatele míru. Charlie Chaplin, MONSIEUR VERDOUX (1947) a československá komunistická propaganda
Tematická studie ukazuje, jak hvězdná osobnost a dílo Charlieho Chaplina v sobě nesly jisté znaky, které systém v poválečném Československu využil pro ideologickou propagandu. Chaplin byl jako humanista v nehumánním prostředí Hollywoodu vnímán jako potenciálně podvratná osoba, a proto byl oceňován v komunistickém režimu jako pokrokový individualista. Jeho film Mensieur Verdoux z r. 1947 byl v dobovém československém tisku velmi kladně hodnocen.
Klíčová slova: američtí herci, systém hvězd, politika a film, komunismus, socialismus, sociologie filmu
No Place for Peace-Mongers. Charlie Chaplin, Monsieur Verdoux (1947), and Czechoslovak Communist Propaganda
This thematic study shows how Charlie Chaplin's iconic personality and work carried certain characteristics that were used by the system in post-war Czechoslovakia for ideological propaganda. As a humanist, Chaplin was perceived as a potentially subversive figure in the inhuman environment of Hollywood, and was therefore valued as a progressive individualist by the communist regime. His 1947 film Mensieur Verdoux was very positively reviewed in the Czechoslovak press of the time.
Keywords: American actors, star system, politics and film, communism, socialism, sociology of film
Zveřejněno: 1. březen 2012 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.