Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 4
Amédée Ozenfant: film a umění?
Amédée Ozenfant: film and art?
Michal Bregant
Iluminace 1994, 6(4):75-76 
Úvod k reedici rozhovoru o filmu s francouzským teoretikem umění Amédéem Ozenfantem pro Revue Devětsilu z konce 20. let.
Film
Amédée Ozenfant
Iluminace 1994, 6(4):77-78 
Rozhovor francouzským teoretikem umění Amédéem Ozenfantem o filmu.
Historik v kině
Historian at the cinema
Jiří Rak
Iluminace 1994, 6(4):129-133 
Recenze knihy Bilder schreiben Geschichte: Der Historiker im Kino (ed. Rainer Rother; Berlin 1991) obsahující statě předních historiků o filmu jako historickém pramenu.
Z počátků kinematografie
From the beginnings of cinema
Jiří Pokorný
Iluminace 1994, 6(4):133-134 
Recenze antologie dobových článků z německých periodik Prolog vor dem Film. Nachdenken über ein neues Medium 1909–1914 (ed. Jörg Schweinitz; Leipzig 1992).
Formanovské proměny
Forman's transformations
Jan Lukeš
Iluminace 1994, 6(4):135-139 
Recenze tří knih věnovaných režiséru Miloši Formanovi - A. J. Liehm, Příběhy Miloše Formana (Praha 1993); Jasmin Dizdarevič, Konkurs na režiséra Miloše Formana (Praha 1990); Miloš Forman a Jan Novák, Co já vím? Autobiografie Miloše Formana (Brno 1994).
Články
"Zlatý věk" dnes
"L'âge d'or" today
Petr Král
Iluminace 1994, 6(4):5-15 
Analýza klasického surrealistického filmu Luise Buñuela Zlatý věk (L'Âge d'or).
Film podle Daliho
Film according to Dalí
Petr Král
Iluminace 1994, 6(4):17-18 
Úvod k edici článků o filmu od Salvadora Dalího z přelomu dvacátých a třicátých let.
Kritické dějiny filmu ve zkratce
A Brief History of Film Criticism
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):19-22 
Pohled na první dekády filmového média z perspektivy experimentálního filmu.
Umělecký film, protiumělecký pyl
Art film, anti-art pollen
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):22-24 
Úvaha o uměleckých hranicích filmu, která favorizuje experimentální film (Man Ray, Fernand Léger).
…Harry Langdon, dodnes vysoko nad hudbou
…Harry Langdon, high above music so far
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):25 
Obdivná glosa Salvadora Dalího o velké osobnosti americké grotesky Harrym Langdonovi.
Andaluský pes
Un chien andalou
Salvador Dalí
Iluminace 1994, 6(4):25-26 
Salvador Dalí o ikonickém surrealistickém filmu Andaluský pes (1928), na němž se podílel s Luisem Buñuelem.
Ach, Althusser!
Ach, Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies
Robert Sklar
Iluminace 1994, 6(4):27-45 
Ohlédnutí za ustavování filmových studií jako akademické disciplíny v 60. a až 80. letech s připomenutím významných autorů i děl včetné nové filmové historie.
Matka a dítě. Čtyřicetpět sekund dialogu v Usměvavé zemi (1952)
Mother and child. Forty-five seconds of dialogue in The Smiling Country (1952)
Ivan Klimeš
Iluminace 1994, 6(4):47-74 
Analýza propagandistického filmu hraného filmu Usměvavá zem (1952) o kolektivizaci vesnice v kontextu centralizované dramaturgie státního filmu po nástupu komunistů v Československu k moci.
Edice a materiály
Obnovený Erotikon. Hledání stylu v němém filmu
The Renewed Erotikon: Searching for Style in Silent Film
Michal Bregant
Iluminace 1994, 6(4):79-90 
Analýza filmu Gustava Machatého Erotikon vycházející z nově rekonstruované podoby filmu.
Panenství. Filmový manuskript
Virginity. Film Manuscript
Vítězslav Nezval
Iluminace 1994, 6(4):91-97 
Námět k filmu Gustava Machatého Erotikon z roku 1929.
Erotikon
Vítězslav Nezval
Iluminace 1994, 6(4):98-101 
Titulková listina k filmu Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala.
Erotikon
Anonym
Iluminace 1994, 6(4):102-109 
Dialogová listina filmu Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala pro českou ozvučenou verzi filmu z roku 1933.
Erotikon v dobovém tisku
Erotikon in contemporary press
více autorů
Iluminace 1994, 6(4):110-127 
Dobové ohlasy na film Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala.
