Iluminace, 1994 (roč. 6), číslo 4


Amédée Ozenfant: film a umění?

Amédée Ozenfant: film and art?

Michal Bregant

Iluminace 1994, 6(4):75-76  

Úvod k reedici rozhovoru o filmu s francouzským teoretikem umění Amédéem Ozenfantem pro Revue Devětsilu z konce 20. let.

Film

Amédée Ozenfant

Iluminace 1994, 6(4):77-78  

Rozhovor francouzským teoretikem umění Amédéem Ozenfantem o filmu.

Historik v kině

Historian at the cinema

Jiří Rak

Iluminace 1994, 6(4):129-133  

Recenze knihy Bilder schreiben Geschichte: Der Historiker im Kino (ed. Rainer Rother; Berlin 1991) obsahující statě předních historiků o filmu jako historickém pramenu.

Z počátků kinematografie

From the beginnings of cinema

Jiří Pokorný

Iluminace 1994, 6(4):133-134  

Recenze antologie dobových článků z německých periodik Prolog vor dem FilmNachdenken über ein neues Medium 1909–1914 (ed. Jörg Schweinitz; Leipzig 1992).

Formanovské proměny

Forman's transformations

Jan Lukeš

Iluminace 1994, 6(4):135-139  

Recenze tří knih věnovaných režiséru Miloši Formanovi - A. J. Liehm, Příběhy Miloše Formana (Praha 1993); Jasmin Dizdarevič, Konkurs na režiséra Miloše Formana (Praha 1990); Miloš Forman a Jan Novák, Co já vím? Autobiografie Miloše Formana (Brno 1994).

Články

"Zlatý věk" dnes

"L'âge d'or" today

Petr Král

Iluminace 1994, 6(4):5-15  

Analýza klasického surrealistického filmu Luise Buñuela Zlatý věk (L'Âge d'or).

Film podle Daliho

Film according to Dalí

Petr Král

Iluminace 1994, 6(4):17-18  

Úvod k edici článků o filmu od Salvadora Dalího z přelomu dvacátých a třicátých let.

Kritické dějiny filmu ve zkratce

A Brief History of Film Criticism

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):19-22  

Pohled na první dekády filmového média z perspektivy experimentálního filmu.

Umělecký film, protiumělecký pyl

Art film, anti-art pollen

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):22-24  

Úvaha o uměleckých hranicích filmu, která favorizuje experimentální film (Man Ray, Fernand Léger).

…Harry Langdon, dodnes vysoko nad hudbou

…Harry Langdon, high above music so far

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):25  

Obdivná glosa Salvadora Dalího o velké osobnosti americké grotesky Harrym Langdonovi.

Andaluský pes

Un chien andalou

Salvador Dalí

Iluminace 1994, 6(4):25-26  

Salvador Dalí o ikonickém surrealistickém filmu Andaluský pes (1928), na němž se podílel s Luisem Buñuelem.

Ach, Althusser!

Ach, Althusser! Historiography and the Rise of Cinema Studies

Robert Sklar

Iluminace 1994, 6(4):27-45  

Ohlédnutí za ustavování filmových studií jako akademické disciplíny v 60. a až 80. letech s připomenutím významných autorů i děl včetné nové filmové historie.

Matka a dítě. Čtyřicetpět sekund dialogu v Usměvavé zemi (1952)

Mother and child. Forty-five seconds of dialogue in The Smiling Country (1952)

Ivan Klimeš

Iluminace 1994, 6(4):47-74  

Analýza propagandistického filmu hraného filmu Usměvavá zem (1952) o kolektivizaci vesnice v kontextu centralizované dramaturgie státního filmu po nástupu komunistů v Československu k moci.

Edice a materiály

Obnovený Erotikon. Hledání stylu v němém filmu

The Renewed Erotikon: Searching for Style in Silent Film

Michal Bregant

Iluminace 1994, 6(4):79-90  

Analýza filmu Gustava Machatého Erotikon vycházející z nově rekonstruované podoby filmu.

Panenství. Filmový manuskript

Virginity. Film Manuscript

Vítězslav Nezval

Iluminace 1994, 6(4):91-97  

Námět k filmu Gustava Machatého Erotikon z roku 1929.

Erotikon

Vítězslav Nezval

Iluminace 1994, 6(4):98-101  

Titulková listina k filmu Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala.

Erotikon

Anonym

Iluminace 1994, 6(4):102-109  

Dialogová listina filmu Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala pro českou ozvučenou verzi filmu z roku 1933.

Erotikon v dobovém tisku

Erotikon in contemporary press

více autorů

Iluminace 1994, 6(4):110-127  

Dobové ohlasy na film Gustava Machatého Erotikon (1929) podle námětu Vítězslava Nezvala.