Iluminace, 1995 (roč. 7), číslo 1


První patentový zápis budoucího kinematografu (13. února 1895)

The Principle of Cinematograph

Louis L. Lumière

Iluminace 1995, 7(1):5-6  

Otisk překladu prvního patentového zápisu budoucího kinematografu L. Lumièra.

Když jsem poprvé nastoupil

The First Time I Get In

Félix Mesguich

Iluminace 1995, 7(1):11-12  

Autorovy vzpomínky na počátky spolupráce s Louisem Lumièrem.

Dobývání Ameriky

Conquest of America

Félix Mesguich

Iluminace 1995, 7(1):13-16  

Autor článku vzpomíná na svoji práci s kamerou v USA v letech 1896-1897.

Praktická filmová teorie

Practical Film Theory

Barry Salt

Iluminace 1995, 7(1):17-25  

Esej o současné filmové teorii.

Filmový styl a filmová technika v letech 1895-1900

Film Style and Technology: 1895-1900

Barry Salt

Iluminace 1995, 7(1):27-41  

Autor se v článku vrací k počátkům filmového stylu a filmové techniky, jednotlivé části jsou věnovány fotografii a filmu, kameře, stativu a pohybu kamery, objektivům, fotografickému rámování, trikovým efektům, kopírování, vztahu divadla a filmu. Vše je doplněno příklady filmů, ve kterých byly jednotlivé nové technické postupy využity.

Idea filmového archivu v Čechách

The Idea of Film Archive in Bohemia

Pavel Zeman

Iluminace 1995, 7(1):43-59  

Autor rekapituluje dějiny českého filmového archivu, vznik jednotlivých filmových institucí ve 20.a 30. letech, připomíná tituly dobových časopisů.

Film ve službách osvěty (1919-1928)

Film in the Service of Education (1919-1928)

Jiří Pokorný

Iluminace 1995, 7(1):61-74  

Studie, ve které se autor vrací k počátkům naší kinematografie, zvláště k využití filmu pro osvětovou činnost. V příloze je uveden seznam poučných filmů z let 1925-1927.

Variace na téma Viscontiho Smrti v Benátkách (II. varianta)

Variations on the Theme of Visconti's Death in Venice (2nd Variant)

Petr Málek

Iluminace 1995, 7(1):75-103  

Studie o vztahu Viscontiho filmu Smrt v benátkách a stejnojmenné literární předlohy T. Manna.

Pojem virtuozity kameramanské práce

The Concept of Virtuosity of Camera Work (The Habilitation Lecture)

Jaromír Šofr

Iluminace 1995, 7(1):105-108  

Text, který byl součástí profesorské přednášky Jaromíra Šofra proslovené 9.12.1994 na pražské FAMU.

O umanutosti v tvorbě se zvláštním zřetelem ke kinematografii, o roli náhody ve výtvarném a kinematografickém zobrazování

About Creative Obstinacy with Regard to Film, About the Role of Coincidence in the Art and Film Presentation (The Habilitation Lecture)

Jaromír Šofr

Iluminace 1995, 7(1):108-112  

Text, jež byl součástí profesorské přenášky J. Šofra, přednesené na pražské FAMU 9.12.1994.

Rozhovory Georgese Sadoula s Louisem Lumièrem

The Georges Sadoul's Interviews with Louis Lumière Poslední rozhovor (6. ledna 1948)

Louis L. Lumière, Georges Sadoul

Iluminace 1995, 7(1):113-124  

Dva rozhovory G. Sadoula s L. Lumièrem z let 1946 a 1948, ve kterých Lumière vzpomíná na své začátky u filmu, na výrobu kinematografu, zmiňuje a rozebírá některé své filmy.

Úvodem k edici

Introduction to the Edition

Pavel Zeman

Iluminace 1995, 7(1):125  

Úvod k edici materiálů vztahujících se k založení Československého filmového archivu.

Dokumenty k vývoji českého filmového archivnictví

The Documents on the Development of the Czech Film Archives

Iluminace 1995, 7(1):127-173  

Soubor dokumentů vztahujících se k založení Čs. filmového archivu v roce 1935 a vznik dalších institucí vztahujících se k čs. filmovému archivnictví.

Pokus o obraz dvacetiletí

Attempt of the Last Twenty Years Presentation

Ivan Klimeš

Iluminace 1995, 7(1):175-178  

Analýza slovenského sborníku mapujícího uplynulé dvacetiletí ve slovenském hraném filmu.

Montage/AV: intertextovost, napětí, enunciace

Montage/AV: Intertextuality, Tension, Enounciation (Montage/AV 1993, No. 2; Montage/AV 1994, No. 1)

Petr Mareš

Iluminace 1995, 7(1):178-182  

Seznámení se dvěma čísly časopisu Montage/AV, jež jsou věnovány intertextovosti, napětí a enunciaci.