Iluminace, 1995 (roč. 7), číslo 1
První patentový zápis budoucího kinematografu (13. února 1895)
The Principle of Cinematograph
Louis L. Lumière
Iluminace 1995, 7(1):5-6
Otisk překladu prvního patentového zápisu budoucího kinematografu L. Lumièra.
Když jsem poprvé nastoupil
The First Time I Get In
Félix Mesguich
Iluminace 1995, 7(1):11-12
Autorovy vzpomínky na počátky spolupráce s Louisem Lumièrem.
Dobývání Ameriky
Conquest of America
Félix Mesguich
Iluminace 1995, 7(1):13-16
Autor článku vzpomíná na svoji práci s kamerou v USA v letech 1896-1897.
Praktická filmová teorie
Practical Film Theory
Barry Salt
Iluminace 1995, 7(1):17-25
Esej o současné filmové teorii.
Filmový styl a filmová technika v letech 1895-1900
Film Style and Technology: 1895-1900
Barry Salt
Iluminace 1995, 7(1):27-41
Autor se v článku vrací k počátkům filmového stylu a filmové techniky, jednotlivé části jsou věnovány fotografii a filmu, kameře, stativu a pohybu kamery, objektivům, fotografickému rámování, trikovým efektům, kopírování, vztahu divadla a filmu. Vše je doplněno příklady filmů, ve kterých byly jednotlivé nové technické postupy využity.
Idea filmového archivu v Čechách
The Idea of Film Archive in Bohemia
Pavel Zeman
Iluminace 1995, 7(1):43-59
Autor rekapituluje dějiny českého filmového archivu, vznik jednotlivých filmových institucí ve 20.a 30. letech, připomíná tituly dobových časopisů.
Film ve službách osvěty (1919-1928)
Film in the Service of Education (1919-1928)
Jiří Pokorný
Iluminace 1995, 7(1):61-74
Studie, ve které se autor vrací k počátkům naší kinematografie, zvláště k využití filmu pro osvětovou činnost. V příloze je uveden seznam poučných filmů z let 1925-1927.
Variace na téma Viscontiho Smrti v Benátkách (II. varianta)
Variations on the Theme of Visconti's Death in Venice (2nd Variant)
Petr Málek
Iluminace 1995, 7(1):75-103
Studie o vztahu Viscontiho filmu Smrt v benátkách a stejnojmenné literární předlohy T. Manna.
Pojem virtuozity kameramanské práce
The Concept of Virtuosity of Camera Work (The Habilitation Lecture)
Jaromír Šofr
Iluminace 1995, 7(1):105-108
Text, který byl součástí profesorské přednášky Jaromíra Šofra proslovené 9.12.1994 na pražské FAMU.
O umanutosti v tvorbě se zvláštním zřetelem ke kinematografii, o roli náhody ve výtvarném a kinematografickém zobrazování
About Creative Obstinacy with Regard to Film, About the Role of Coincidence in the Art and Film Presentation (The Habilitation Lecture)
Jaromír Šofr
Iluminace 1995, 7(1):108-112
Text, jež byl součástí profesorské přenášky J. Šofra, přednesené na pražské FAMU 9.12.1994.
Rozhovory Georgese Sadoula s Louisem Lumièrem
The Georges Sadoul's Interviews with Louis Lumière Poslední rozhovor (6. ledna 1948)
Louis L. Lumière, Georges Sadoul
Iluminace 1995, 7(1):113-124
Dva rozhovory G. Sadoula s L. Lumièrem z let 1946 a 1948, ve kterých Lumière vzpomíná na své začátky u filmu, na výrobu kinematografu, zmiňuje a rozebírá některé své filmy.
Úvodem k edici
Introduction to the Edition
Pavel Zeman
Iluminace 1995, 7(1):125
Úvod k edici materiálů vztahujících se k založení Československého filmového archivu.
Dokumenty k vývoji českého filmového archivnictví
The Documents on the Development of the Czech Film Archives
Iluminace 1995, 7(1):127-173
Soubor dokumentů vztahujících se k založení Čs. filmového archivu v roce 1935 a vznik dalších institucí vztahujících se k čs. filmovému archivnictví.
Pokus o obraz dvacetiletí
Attempt of the Last Twenty Years Presentation
Ivan Klimeš
Iluminace 1995, 7(1):175-178
Analýza slovenského sborníku mapujícího uplynulé dvacetiletí ve slovenském hraném filmu.
Montage/AV: intertextovost, napětí, enunciace
Montage/AV: Intertextuality, Tension, Enounciation (Montage/AV 1993, No. 2; Montage/AV 1994, No. 1)
Petr Mareš
Iluminace 1995, 7(1):178-182
Seznámení se dvěma čísly časopisu Montage/AV, jež jsou věnovány intertextovosti, napětí a enunciaci.