Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 2


Editorial

Filmový marketing

Film marketing

Marta Lamperová, Jan Hanzlík

Iluminace 2013, 25(2):31-32  

Úvodník k bloku článků o filmovém marketingu definuje pojem a charakterizuje jednotlivé příspěvky k tématu.

Články k tématu

Čeští návštěvníci kin z pohledu filmového marketingu

Czech Movie-Goers from the Perspective of Film Marketing

Václav Stříteský, Jan Hanzlík, Miroslav Karlíček

Iluminace 2013, 25(2):33-51  

Autoři se ve své studii pokusili o socio-demografickou charakterizaci českého filmového trhu a segmentaci různých diváckých skupin.

Vývoj českého filmového plakátu v letech 1990-2012

Development of Czech Film Poster over the Years 1990-2012

Kateřina Šafaříková, Jan Hanzlík

Iluminace 2013, 25(2):53-70  

Analýza vývoje českého filmového plakátu v období po r. 1989, kdy se musel přizpůsobovat volnému trhu a novým možnostem zpracování.

Crowfunding Audiovisual Productions in Spain: The Case of Verkami

Talia Leibovitz

Iluminace 2013, 25(2):71-80  

Studie v angličtině se zabývá financováním filmů prostřednictvím internetových platforem, které shromažďují finance na výrobu filmu od většího množství přispěvatelů (tzv. crowfunding) a zaměřuje se především na motivy dárců katalánské platformy Verkami.

Články

Opožděná procitnutí: literárně dramatické vysílání Československé televize Praha v období konsolidace

Delayed Awakenings: A Literary-Drama Broadcasting of Czechoslovak Television Prague in the Period of Consolidation

Jakub Jiřiště

Iluminace 2013, 25(2):5-29  

Studie podrobně mapuje vývoj dramatické tvorby pražského studia Československé televize po srpnových událostech v r. 1968, v době konsolidace a normalizace až do r. 1974.

Rozhovory

Nejdůležitější je identifikovat jádro diváků. Rozhovor s Finolou Kerriganovou

The most important thing is to identify the core audience. Interview with Finola Kerrigan

Jan Hanzlík

Iluminace 2013, 25(2):81-87  

Rozhovor s britskou teoretičkou a přední odbornicí na filmový marketing Finolou Kerriganovou se soustřeďuje na otázky, co lze pod pojmem filmový marketing chápat v kontextu akademického bádání, jaký je vztah filmově-marketingové teorie a praxe a jak se filmový marketing vyvíjel v evropském prostředí v poslední době.

Obzor

Když si televize značkuje svůj prostor (Catherine Johnson, Branding Television)

When Televison Marks Its Space (Catherine Johnson, Branding Television)

Jakub Korda

Iluminace 2013, 25(2):123-127  

Recenze publikace Catherine Johnsonové: Branding Television, která se zabývá dalším aspektem filmového a televizního marketingu, a to tzv. brandingem.

Writing History through Places, Making Theory through Cases: On the New Cinema History (Richard Maltby - Daniel Biltereyst - Philippe Meers /eds./, Explorations in New Cinema History. Approaches and Case Studies)

Writing History through Places, Making Theory through Cases: On the New Cinema History (Richard Maltby - Daniel Biltereyst - Philippe Meers /eds./, Explorations in New Cinema History. Approaches and Case Studies)

Fernando Ramos Arenas

Iluminace 2013, 25(2):128-130  

Recenze publikace Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Článek je v angličtině.

Rozpravy o tělech, hlasech a stárnutí (Konference Revisting Star Studies, Newcastle, 12.-14. června 2013)

Debates about Bodies, Voices and Aging  (Conference Revisting Star Studies, Newcastle, 12.-14. June 2013)

Šárka Gmiterková

Iluminace 2013, 25(2):131-134  

Zpráva z konference Revisiting Star Studies, která se konala v anglickém Newcastlu ve dnech 12. - 14. června 2013.

Hlasy z praxe

Svět filmu bez perforace. Hrozby a příležitosti digitální filmové distribuce

World of Film without Perforation. Threats and Opportunities of Digital Film Distribution

Aleš Danielis

Iluminace 2013, 25(2):89-101  

Zamyšlení nad vývojem v oblasti distribuce a provozování kin iniciovaným digitalizací filmové výroby a projekce. Autor se zabývá novým vymezením kina v éře digitalizace, stereoskopickou projekcí, financováním digitalizace a jejím vlivem na nabídku kin.

Video on Demand: Nachádzame sa v experimentálnej fáze

Video on Demand: We Are the Stage of Experimentation

Marta Lamperová

Iluminace 2013, 25(2):103-109  

Autorka navazuje na předešlý text (Aleš Danielis: Svět filmu bez perforace) přehledem současného stavu distribuce filmů přes internet v evropském a českém prostředí. Vysvětluje mj. proč vývoj v Česku a dalších zemí s menšinovým filmovým trhem zaostává za USA a většími evropskými zeměmi a jaké jsou vyhlídky do budoucna.

Ad fontes

Kinema, kinematografická a projekční společnost s r.o. (1913-1954)

Kinema, Cinematographic and Projection Company Ltd. (1913-1954)

Lucie Tichá

Iluminace 2013, 25(2):116-118  

Informace o založení a činnosti firmy Kinema v letech 1913-1954. Předmětem jejího podnikání byla výroba, koupě, prodej a půjčování filmů, výroba kinematografických přístrojů a obchod s nimi, zajišťování projekční reklamy, zakládání, provozování a financování kin, vydávání odborných tiskovin, pořádání přednášek a další činnosti.

Sbírka zvukových a zvukově obrazových dokumentů NFA

Collection of NFA's Audio and Audiovisual Documents

Tomáš Hála, Eva Strusková

Iluminace 2013, 25(2):119-122  

Podrobná informace o vzniku, obsahu a rozsahu sbírky zvukových a zvukově obrazových dokumentů Národního filmového archivu.

Výročí 70 let NFA

Zasahovat do struktury filmu považuji za nemyslitelné. Rozhovor s Blaženou Urgošíkovou

I Consider Intervening in the Structure of a Film Unthinkable. An Interview with Blažena Urgošíková

Tereza Frodlová

Iluminace 2013, 25(2):111-115  

Rozhovor s filmovou historičkou a archivářkou Blaženou Urgošíkovou o filmovém restaurování a jeho počátcích v Česku.

Příloha

Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii. Scenáristická praxe Josefa Neuberga, 1920-1963

Processes of Script Writing and Script Development in Czech Cinema. The Screenwriting Practice of Josef Neuberg, 1920-1963

Jan Trnka

Iluminace 2013, 25(2):135-139  

Informace o disertační práci Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii: scenáristická praxe Josefa Neuberga, 1920-1963. Cílem projektu je skrze analýzu praxe profesionálního scenáristy Josefa Neuberga porozumět procesu psaní a vývoje scénáře a objasnit, jaký vliv na tento proces měly historické průmyslové a kulturní normy.