Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 2
Editorial
Filmový marketing
Film marketing
Marta Lamperová, Jan Hanzlík
Iluminace 2013, 25(2):31-32
Úvodník k bloku článků o filmovém marketingu definuje pojem a charakterizuje jednotlivé příspěvky k tématu.
Články k tématu
Čeští návštěvníci kin z pohledu filmového marketingu
Czech Movie-Goers from the Perspective of Film Marketing
Václav Stříteský, Jan Hanzlík, Miroslav Karlíček
Iluminace 2013, 25(2):33-51
Autoři se ve své studii pokusili o socio-demografickou charakterizaci českého filmového trhu a segmentaci různých diváckých skupin.
Vývoj českého filmového plakátu v letech 1990-2012
Development of Czech Film Poster over the Years 1990-2012
Kateřina Šafaříková, Jan Hanzlík
Iluminace 2013, 25(2):53-70
Analýza vývoje českého filmového plakátu v období po r. 1989, kdy se musel přizpůsobovat volnému trhu a novým možnostem zpracování.
Crowfunding Audiovisual Productions in Spain: The Case of Verkami
Talia Leibovitz
Iluminace 2013, 25(2):71-80
Studie v angličtině se zabývá financováním filmů prostřednictvím internetových platforem, které shromažďují finance na výrobu filmu od většího množství přispěvatelů (tzv. crowfunding) a zaměřuje se především na motivy dárců katalánské platformy Verkami.
Články
Opožděná procitnutí: literárně dramatické vysílání Československé televize Praha v období konsolidace
Delayed Awakenings: A Literary-Drama Broadcasting of Czechoslovak Television Prague in the Period of Consolidation
Jakub Jiřiště
Iluminace 2013, 25(2):5-29
Studie podrobně mapuje vývoj dramatické tvorby pražského studia Československé televize po srpnových událostech v r. 1968, v době konsolidace a normalizace až do r. 1974.
Rozhovory
Nejdůležitější je identifikovat jádro diváků. Rozhovor s Finolou Kerriganovou
The most important thing is to identify the core audience. Interview with Finola Kerrigan
Jan Hanzlík
Iluminace 2013, 25(2):81-87
Rozhovor s britskou teoretičkou a přední odbornicí na filmový marketing Finolou Kerriganovou se soustřeďuje na otázky, co lze pod pojmem filmový marketing chápat v kontextu akademického bádání, jaký je vztah filmově-marketingové teorie a praxe a jak se filmový marketing vyvíjel v evropském prostředí v poslední době.
Obzor
Když si televize značkuje svůj prostor (Catherine Johnson, Branding Television)
When Televison Marks Its Space (Catherine Johnson, Branding Television)
Jakub Korda
Iluminace 2013, 25(2):123-127
Recenze publikace Catherine Johnsonové: Branding Television, která se zabývá dalším aspektem filmového a televizního marketingu, a to tzv. brandingem.
Writing History through Places, Making Theory through Cases: On the New Cinema History (Richard Maltby - Daniel Biltereyst - Philippe Meers /eds./, Explorations in New Cinema History. Approaches and Case Studies)
Writing History through Places, Making Theory through Cases: On the New Cinema History (Richard Maltby - Daniel Biltereyst - Philippe Meers /eds./, Explorations in New Cinema History. Approaches and Case Studies)
Fernando Ramos Arenas
Iluminace 2013, 25(2):128-130
Recenze publikace Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Článek je v angličtině.
Rozpravy o tělech, hlasech a stárnutí (Konference Revisting Star Studies, Newcastle, 12.-14. června 2013)
Debates about Bodies, Voices and Aging (Conference Revisting Star Studies, Newcastle, 12.-14. June 2013)
Šárka Gmiterková
Iluminace 2013, 25(2):131-134
Zpráva z konference Revisiting Star Studies, která se konala v anglickém Newcastlu ve dnech 12. - 14. června 2013.
Hlasy z praxe
Svět filmu bez perforace. Hrozby a příležitosti digitální filmové distribuce
World of Film without Perforation. Threats and Opportunities of Digital Film Distribution
Aleš Danielis
Iluminace 2013, 25(2):89-101
Zamyšlení nad vývojem v oblasti distribuce a provozování kin iniciovaným digitalizací filmové výroby a projekce. Autor se zabývá novým vymezením kina v éře digitalizace, stereoskopickou projekcí, financováním digitalizace a jejím vlivem na nabídku kin.
Video on Demand: Nachádzame sa v experimentálnej fáze
Video on Demand: We Are the Stage of Experimentation
Marta Lamperová
Iluminace 2013, 25(2):103-109
Autorka navazuje na předešlý text (Aleš Danielis: Svět filmu bez perforace) přehledem současného stavu distribuce filmů přes internet v evropském a českém prostředí. Vysvětluje mj. proč vývoj v Česku a dalších zemí s menšinovým filmovým trhem zaostává za USA a většími evropskými zeměmi a jaké jsou vyhlídky do budoucna.
Ad fontes
Kinema, kinematografická a projekční společnost s r.o. (1913-1954)
Kinema, Cinematographic and Projection Company Ltd. (1913-1954)
Lucie Tichá
Iluminace 2013, 25(2):116-118
Informace o založení a činnosti firmy Kinema v letech 1913-1954. Předmětem jejího podnikání byla výroba, koupě, prodej a půjčování filmů, výroba kinematografických přístrojů a obchod s nimi, zajišťování projekční reklamy, zakládání, provozování a financování kin, vydávání odborných tiskovin, pořádání přednášek a další činnosti.
Sbírka zvukových a zvukově obrazových dokumentů NFA
Collection of NFA's Audio and Audiovisual Documents
Tomáš Hála, Eva Strusková
Iluminace 2013, 25(2):119-122
Podrobná informace o vzniku, obsahu a rozsahu sbírky zvukových a zvukově obrazových dokumentů Národního filmového archivu.
Výročí 70 let NFA
Zasahovat do struktury filmu považuji za nemyslitelné. Rozhovor s Blaženou Urgošíkovou
I Consider Intervening in the Structure of a Film Unthinkable. An Interview with Blažena Urgošíková
Tereza Frodlová
Iluminace 2013, 25(2):111-115
Rozhovor s filmovou historičkou a archivářkou Blaženou Urgošíkovou o filmovém restaurování a jeho počátcích v Česku.
Příloha
Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii. Scenáristická praxe Josefa Neuberga, 1920-1963
Processes of Script Writing and Script Development in Czech Cinema. The Screenwriting Practice of Josef Neuberg, 1920-1963
Jan Trnka
Iluminace 2013, 25(2):135-139
Informace o disertační práci Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii: scenáristická praxe Josefa Neuberga, 1920-1963. Cílem projektu je skrze analýzu praxe profesionálního scenáristy Josefa Neuberga porozumět procesu psaní a vývoje scénáře a objasnit, jaký vliv na tento proces měly historické průmyslové a kulturní normy.