Iluminace, 2017 (roč. 29), číslo 3


Editorial

Screen Industries in East-Central Europe: The Long 1990s

Petr Szczepanik

Iluminace 2017, 29(3):5-7  

Editorial čísla zaměřeného na filmový průmysl východní Evropy

Články k tématu

Restructuring a Cinema That Didn’t Exist. The Romanian Film Industry of the 1990s

Restructuring a Cinema That Didn't Exist. The Romanian Film Industry of the 1990s

Claudiu Turcuș

Iluminace 2017, 29(3):9-26 | DOI: 10.58193/ilu.1528  

Tento článek dokumentuje a popisuje způsoby restrukturalizace rumunského filmového průmyslu v 90. letech. Zkoumá také strukturální, legislativní, finanční a ideologické návaznosti tohoto období na způsob, jakým byla tato oblast kulturní produkce organizována v 70. a 80. letech. Na základě kontextuální analýzy několika dokumentů z rumunského národního archivu (fond RoFilm, 1986-1989), rozhovorů s nejvlivnějšími filmovými režiséry tohoto období jako primárních výzkumných dat a odborných zdrojů (v rumunštině i angličtině) tvrdím, že zhroucení státně-socialistického způsobu filmové produkce, financování a distribuce mělo v 90. letech 20. století nepříznivé...

Phoenix Burning: The Collapse of the Fiction Film Studio and the Educational Film Studio in Łódź in the Early 90s

Konrad Klejsa, Michał Dondzik, Jarosław Grzechowiak

Iluminace 2017, 29(3):27-47 | DOI: 10.58193/ilu.1529  

Na počátku 90. let se zhroutil systém financování polské filmové produkce založený na dotacích z rozpočtu ministerstva kultury. To mělo za následek velké finanční problémy filmových studií sídlících v Lodži: WFF (Wytwórnia Filmów Fabularnych - Studio hraných filmů) a WFO (Wytwórnia Filmów Oświatowych - Studio vzdělávacích filmů). Příspěvek analyzuje více rovin této krize, včetně jejích počátků a různých protichůdných dobových představ o tom, jak by měl být spravován majetek a dědictví filmových institucí nacházejících se ve městě, kterému se kdysi říkalo „polský Hollywood“. Tyto pokusy - podnikané současně Výborem pro filmový průmysl ve...

Eventization and Targeting in Czech Theatrical Distribution after 1989

Jan Hanzlík

Iluminace 2017, 29(3):49-64 | DOI: 10.58193/ilu.1530  

Článek se zaměřuje na dvě marketingové strategie, které si po roce 1989 osvojili čeští filmoví distributoři a provozovatelé kin: rostoucí trend promítání filmů na různých akcích namísto běžné distribuce a s tím související nárůst počtu filmových festivalů a cílení distributorů a kin na specifické skupiny diváků. Tyto trendy jsou patrné jak v distribuci blockbusterů, tak artových filmů, i když artoví distributoři a kina používají jiné prostředky a podporují jiné aktivity než ti, kteří distribuují nebo promítají filmy hollywoodských velkofilmů.

Charting Post-Underground Nostalgia. Anachronistic Practices of the Post-Velvet Revolution Rock Scene

Tomáš Jirsa

Iluminace 2017, 29(3):65-86 | DOI: 10.58193/ilu.1531  

Hudební scéna 90. let ve střední a východní Evropě byla často popisována jako tavící kotel různých žánrů, v němž se různí oficiální i neoficiální hudebníci ze socialistické éry mísili se všemi druhy současných západních impulsů. Nabízí se tak otázka: vedly všechny tyto nové vlivy nutně ke změně vkusu a očekávání publika nebo dokonce ke změně politiky hudebního průmyslu? Na rozdíl od populárního vyprávění o dynamické postsametové revoluci transformace kultury a společnosti nabízí tato esej kontrastní pohled na obzvláště anachronickou tendenci, která se rozvinula během transformace a jejímž hybatelem bylo konzervativní postundergroundové publikum, které...

Obzor

Brněnská filmová kultura z pohledu "new cinema history" (Lucie Česálková, Pavel Skopal /eds./, Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury)

Brno Film Culture from the Perspective of "New Cinema History" (Lucie Česálková, Pavel Skopal /eds./, Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury)

Zbyněk Sviták

Iluminace 2017, 29(3):97-103  

Recenze knihy Lucie Česálkové a Pavla Skopala Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury.

Autorskoprávní regulace filmu z evropské perspektivy (Pascal Kamina, Film Copyright in the European Union /2nd Edition/)

Copyright for Film from the European Perspective (Pascal Kamina, Film Copyright in the European Union /2nd Edition/)

Ivan David

Iluminace 2017, 29(3):104-107  

Recenze knihy Pascala Kamina Film Copyright in the European Union

Filmová distribuce a její přesahy (Konference Fascinace, 3. ročník, 25. - 26. října 2017, Mezinárodní festival dokumentárního filmu Ji.hlava)

Film Distribution and Its Broader Contexts (Konference Fascinace, 3. ročník, 25. - 26. října 2017, Mezinárodní festival dokumentárního filmu Ji.hlava)

Sylva Poláková

Iluminace 2017, 29(3):108-111  

Článek o uskutečněné Konferenci Fascinace v rámci Mezinárodního festivalu dokumentárního filmu Ji.hlava.

Hlasy z praxe

Život filmu v éře velkých amerických VOD hráčů

The Life of Film in the Era of the Big American VOD Players

Diana Tabakov

Iluminace 2017, 29(3):87-91  

V rámci 21. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se odehrála panelová diskuze reflektující spor mezi festivalem v Cannes a  Netflixem, jenž podtrhl rozdíly mezi Evropou a Amerikou. Rozhovor filmových profesionálů o tom, jaká síla převládne v boji o moc nad evropským filmem, kinematografií a filmovými festivaly, vedla Diana Tabakov, vedoucí akvizic mezinárodní VOD platformy Doc Alliance Films (Dafi lms.com).

Ad fontes

Guba-Film

Kristýna Doležalová

Iluminace 2017, 29(3):92-96 | DOI: 10.58193/ilu.1533  

Archivní fond společnosti Guba-Film, která vznikla v lednu roku 19331 a která byla po celou dobu své existence provázána s ústřední postavou zakladatele a  majitele společnosti Ludvíkem Gubou.